30 października 2011

Zapiekanka z kaszy kukurydzianej i dyni


Przez kilka dni zastanawiałam się co zrobić z dyni, która leżała już trochę w mojej kuchni. Zazwyczaj robiłam ciasto lub zupę, ale tym razem chodziły mi po głowie placki, dynia z curry lub zapiekanka. I tak Zielenina zrobiła zapiekankę i nie musiałam już dłużej się zastanawiać. Przerobiłam tylko przepis na wersję wegańską, a zamiast salsy na wierzch wykorzystałam brukselkę podsmażoną z cebulą. Myślę jednak, że do dyniowych placków jeszcze powrócę. Co do zapiekanki, przerosła moje wyobrażenia. Wyszła tak dobra, że jeszcze przed upieczeniem mogłabym ją wyjeść łyżką. Polecam.

Składniki:

2-3 łyżki oleju
150 g kaszy kukurydzianej (wybrałam gruboziarnistą)
750 g miąższu dyni (po oczyszczeniu)
125 g twardego tofu naturalnego
1 łyżka oleju
2 łyżki mleka roślinnego
1 cebula
1 ząbek czosnku
1/2 l bulionu warzywnego
sól, pieprz, słodka papryka
1 pęczek natki pietruszki (zapomniałam dodać :)

Na wierzch:

ok. 10 brukselek
mała cebula
3 łyżki oleju
sól, pieprz 


Brukselki oczyszczamy i gotujemy. Po ugotowaniu odcedzamy i pozostawiamy do ostygnięcia.
(Za Zieleniną):
Dynię kroimy w małą kostkę, cebulę i czosnek drobno siekamy. W sporym garnku rozgrzewamy olej, szklimy cebulę, wrzucamy dynię, smażymy razem 5-10 minut aż dynia nieco zmięknie. Wsypujemy kaszę, wlewamy bulion, całość dokładnie mieszamy i zagotowujemy. Następnie zmniejszamy ogień do minimum i gotujemy 30-40 minut mieszając od czasu do czasu, aby kasza nie przywarła do dna.
W międzyczasie formę natłuszczamy i włączamy piekarnik na 180 stopni.
Tofu pokrojone w kostkę rozgniatamy z łyżką oleju i mlekiem. Możemy też zmiksować. Dodajemy do ugotowanej kaszy razem z posiekaną natką pietruszki. Przyprawiamy do smaku i dokładnie mieszamy. Całość przekładamy do formy, wyrównujemy. Pieczemy ok. 30 minut
W czasie gdy piecze się zapiekanka, kroimy cebulę w pół-talarki i podsmażamy na patelni. Brukselkę kroimy na kawałki i podsmażamy kilka minut z cebulą. Kładziemy na wierzch upieczonej zapiekanki. 


13 komentarzy:

  1. bardzo mi się podoba ta wersja :) Wyszła Ci bardziej pomarańczowa :D

    OdpowiedzUsuń
  2. o! tego mi było trzeba! dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. mogę najeść się samymi oczami :) wygląda nieziemsko!

    OdpowiedzUsuń
  4. o jaaaa.... nie mogę wchodzić na tego bloga bo głodna jestem automatycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ta zapiekanka jest rewelacyjna! Rzeczywiście można wyjadać ją nawet przed upieczeniem :) pycha! polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda smakowicie i na pewno wypróbuję ten przepis.... :) Mniam

    OdpowiedzUsuń
  7. Zrobiłam, ale wersję nie do końca wegańską i zmodyfikowaną. Wyszła jednak bardzo dobra. Oto ona:
    http://tancekuchenne.blogspot.com/2012/09/zapiekanka-z-kaszy-kukurydzianej-i-dyni.html

    OdpowiedzUsuń
  8. wczoraj zrobiłam - dodałam tylko ostrą paprykę i posypałam przed upieczeniem pestkami dyni; a na wierzch sos pomidorowy curry na ostro
    nie wiem tylko, dlaczego wyszła mi wczoraj taka lejąca wersja - nie dało się normalnie pociąć na kawałki - dopiero dziś resztka na tyle zgęstniała, że była idealna w konsystencji
    PYCHOTA!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy ta zapiekanka jest dobra również na zimno?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy co kto lubi. Ja nie mam z tym problemu. Ale kasza może wyschnąć i zapiekanka nie będzie już najlepiej smakować.

      Usuń
  10. Wczoraj skorzystałam z tego przepisu i zrobiłam zapiekankę na kolację, dodałam ostrą paprykę i zapiekanka wyszła przepyszna, wszystkim bardzo smakowała :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Super, a czy można kaszę kukurydzianą zastąpić jakąś inną? Np. jaglaną?

    Pozdrawiam

    Ania

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...